Književna kritika “Zlatni Mjesec”

„Zlatni Mjesec“ se bavi na neki način društveno tabuiziranom temom, no to je prije svega izvrstan i potpuno nepredvidljiv psihološki triler čija završnica doslovno ostavlja bez teksta, servirajući potpuno nepredvidivi kraj

Književni dvojac Larí Marí (Larissa Kunić i Marieta Kola), dobitnice Kiklopa za najbolji debitantski roman „Bez ljubavi i mržnje“ 2014. godine, objavile su drugi roman pod naslovom „Zlatni Mjesec“. Ovo izdanje Hena coma u vrlo kratko vrijeme postalo je književna uspješnica: Čitaj knjigu uvrstio je „Zlatni Mjesec“ u top 10 najboljih izdanja u 2015, Dobro jutro Hrvatska proglasila ga je bestselerom, a roman je na promocijama u Zagrebu, Splitu i Opatiji doslovno razgrabljen. Svojim dosad objavljenim knjigama popularni književni dvojac iz Opatije pretvorio se u pravi književni fenomen, koji pobija tvrdnju da Hrvati ne čitaju knjige.

Prvim romanom „Bez ljubavi i mržnje“ Larí Marí započele su ciklus Proze koja liječi, povezujući u svojim knjigama na zanimljiv način književnost i psihoanalizu. Njihov drugi roman „Zlatni Mjesec“ može se doživjeti na nekoliko razina – književnoj, simboličkoj, psihoanalitičkoj i mitološkoj. Pođemo li od književne razine, pratimo misterioznu i intrigantnu fabulu koja čitatelja već kroz prvih dvadesetak stranica uvlači u kuću grčke obitelji Kristatos u koju dolazi nadobudni inkasator Kiron kako bi naplatio enormni dug za televizijsku pretplatu koji ni policija godinama nije uspjela naplatiti. Dobroćudni Kiron je tridesetpetogodišnjak kojeg život nije mazio; odgojen u dječjem domu cijelu se mladost dokazivao žudeći za ljubavi i samoostvarenjem, no kad je postao uspješan pravnik i sportaš prometna ga je nesreća skinula s tračnica sreće i pet je godina proveo u komi.

Luna

Privatna TV kuća ponudila mu je posao koji nitko od njegovih kolega ni za kakvu povišicu nije želio prihvatiti, znajući da je zadatak mukotrpan jer kod tiranina i zlostavljača Konstantina Kristatosa zvanog Cuba – koji na račun njihove firme koristi kodirane programe – nitko nikada nije pronašao televizor. Međutim, Kiron na njega pristaje jer su mu ukoliko naplati dug obećali posao pravnika kojim bi se vratio na svoj životni put. Ulaskom u kuću strave u jednoj od soba pronalazi nijemu, uplakanu petogodišnju djevojčicu Lunu za koju se ne zna čije je dijete i istoga je trenutka emocionalno uvučen u priču koja se i njemu kao petogodišnjaku na sličan način dogodila. Zarekne se da iz te kuće neće izaći dok je ne spasi, baš zato što za njega to nitko nikada nije učinio.

Spašavajući Lunu Kiron na neki način spašava i svoj život, ostajući u toj čudnovatoj obitelji puna dva dana u kojima se odvija cijela radnja ovog napetog psihološkog trilera od 358 stranica punog neočekivanih obrata.

Pristupimo li romanu s psihološke strane, riječ je o nekoj vrsti teatra apsurda ispunjenog vrlo kompleksnim karakterima uz pomoć kojih autorice suptilno pokazuju što se sve događa kad duševna patnja izmijeni mnoge osobnosti. Dubokom prozom koja liječi uvode nas u svijet psihoanalize i potisnutih trauma koje eskaliraju i donose razorne posljedice po Cubine kćeri blizanke Moon-Li i Zan-Li koje je dobio s Kineskinjom koja ih je naprasno napustila, ali se odražavaju i na duši uspješnog Cubinog bratića Lea, stomatologa koji novčano već godinama pomaže ovu obitelj na rubu propasti. Potaknut inkasatorovim istraživanjem njihove duboke obiteljske tajne i sam dolazi do važnih odgovora za njegovo emocionalno spasenje.

Put ka sreći

Glavni lik Kiron Catuni ime je dobio po astrološkom značenju za najdublju emocionalnu i psihološku ranu koju neki čovjek može imati na duši i dok se s njom ne suoči ne može se spasiti i krenuti u svoj život. Zato je kuća strave za njega veliko čistilište u kojemu doživljava duboke spoznaje. Nijema djevojčica Luna u sebi pak nosi simboliku Mjeseca, ženskog principa, a sam naslov objedinjuje Sunce i Mjesec, dva svjetla koja jedan drugom kao Kiron i Luna osvjetljavaju put prema sreći i spasenju, a isto se tako jedan u drugome ogledaju. Sunce Kiron je pokretač promjena, a Mjesec Luna simbol rasta te njihova simbioza prerasta zlostavljanje, traume i potisnute boli jer ta dva borca samo žele živjeti život koji im je dan.

Nastajući na matrici grčke mitologije i slijedeći obiteljsku genaologiju, roman „Zlatni Mjesec“ na literaran način interpretira skriveno obiteljsko nasilje koje se odvija unutar obitelji i proteže se s koljena na koljeno, što je najbolje opisano rečenicom „Činim zlo jer ti uporno šutiš o tome“. Roman ima iscjeljujući učinak na čitatelja koji nesvjesno postaje sudionik te obiteljske drame i od njega se očekuje da si da odgovor kako bi postupio da je na inkasatorovom mjestu, da li bi imao hrabrosti prijaviti zločine? To je i glavno pitanje koje muči Kirona i koji se dvoumi znajući da će Luna završiti u domu za nezbrinutu djecu u kojem je on proveo ružno djetinjstvo.

Psihološki triler

„Zlatni Mjesec“ se bavi na neki način društveno tabuiziranom temom, no to je prije svega izvrstan i potpuno nepredvidljiv psihološki triler čija završnica doslovno ostavlja bez teksta, servirajući potpuno nepredvidivi kraj koji cijeloj priči daje novu dimenziju. Sve ono u što smo do tada bili uvjereni ruši se poput kule od karata, a književni dvojac Larí Marí svojim drugim romanom dokazuje svoju spisateljsku zrelost. Promotori romana, glumci Nina Violić, Nikša Kušelj i Bruna Bebić, koji su oduševljeni knjigom, istaknuli su da je „Zlatni Mjesec“ izvrstan predložak za kazališnu predstavu. Mi bismo ovome dodali i da je ovaj roman vrlo podatan i za film, jer mnogi prizori i napeta krimi priča djeluju upravo filmski.

Kim Cuculić, Novi list