Književna kritika “Regija stranaca”

VELIKI I MALI LOPOVI
Kad kažemo “krimić”, onda obično pomislimo na neki zločin, počinjen obično na početku romana, pa zatim na istražitelja koji kroz radnju na što zapetljaniji način taj zločin istražuje, pa onda na počinitelja koji istrazi koja mu je za petama pokušava što dulje izmicati, a u raspletu se sve razotkriva te netko od upletenih još i dodatno strada. Ovaj roman Edija Matića je također krimić, ali ne “takav” krimić.

Tri lopova, dva inspektora i jedan mrtvac orijentiri su u ovoj višeslojnoj i kaleidoskopski složenoj priči gdje se nizovi opasnih i uzbudljivih događaja smjenjuju jedan za drugim, naizgled ne pripadajući istom logičnom nizu, ali znamo da se na kraju moraju stopiti u jedinstvenu veliku priču.
Između ostalog - i zbog jako vješto posijanih “Gogoljevih pušaka”, nekoliko puta i na nekoliko mjesta. Znate ono, ako je u prvom činu objesiš o klin, u trećem činu ona mora opaliti.

SIMPATIČNI LOPOVI
Izuzetno simpatična će čitateljima biti glavna postava likova, onih u prvom planu radnje, naime trojice lopova, od kojih je jedan Hrvat, jedan Nijemac i jedan Rumunj. Karijere im baš nisu blistave, nekoliko pothvata kojima su se kanili obogatiti neslavno im je propalo, ali i dalje nastavljaju maštati i planirati i djelovati kao ekipa. Mnogo vremena provode na putovanjima, ili jedan k drugome radi “strateškog planiranja”, ili svi zajedno do odredišta planiranih pljački, i tijekom tih putovanja jako ih dobro upoznajemo, i to ne samo njih već i važne žene u njihovim životima. Hrvatski lopov je Splićanin, njemački lopov je iz bivšeg DDR-a, Rumunj je naprosto Rumunj, no svu trojicu veže odrastanje u više ili manje strogim komunističkim režimima, s pripadajućim životnim i profesionalnim iskustvom. Doimaju se pošteni, dobronamjerni i vrlo ljudski ti mali neuspješni lopovi gotovo robinhudovskih životnih načela, i kroz svoje šeprtljave avanture navlače izuzetnu simpatiju nas čitatelja. Brinemo se s njima, brinemo se za njih, pogotovo kad zagaze u nešto što je mnogo veće nego što su ikada mogli pretpostaviti.

ORGANIZIRANI MOĆNICI
Mali lopovi su oni kojima se bavi policija, koje hvataju prekaljeni inspektori, njihove slučajeve prate mediji, o takvim se slučajevima snimaju zabavni avanturistički filmovi. S velikim je lopovima ponešto drukčiji slučaj. Oni doista, doista veliki lopovi nikad nisu usamljeni vižljasti pojedinci, oni su dijelovi ogromnih i dobro organiziranih sustava. O njima se mediji ne usude pisati, čak i odvažni inspektori od njih zaziru, možda ih se čak i boje. Nitko ne može ni zamisliti s koliko se nula piše vrijednost njihovih poslova, niti s koliko se znamenki bilježi popis njihovih žrtava. Oni nisu u sprezi s državama, vojskama i mafijama, ne, već države, vojske i mafije rade za njih. E, jedna će se takva organizacija velikih, doista velikih lopova, moćnijih i od međunarodnih institucija, ispriječiti i policajcima i onim prvim, malim lopovima, u njihovim uobičajenim poslovima i uzajamnom nadmudrivanju. Tko će se iz te opasne zavrzlame izvući, tko će se rezignirano predati, a tko će profitirati? Kroz posljednjih nekoliko desetaka stranica mogućnosti se smjenjuju strelovitom brzinom, nije nam uvijek drago kakvim pravcem događaji kreću ili okreću, napetost i strepnja rastu kako se približavamo kraju, a kada kraj i dođe, mnogo toga još nije dovršeno ni izrečeno.

MAJSTORSKI ROMAN
Klasični krimić, noir krimić, psihološki triler, politički triler, roman ceste, nekoliko ljubavnih priča, kulturološki i gastronomski putopis kroz desetak evropskih zemalja, sve je to isprepleteno u ovom dinamičnom i brzom, ali majstorski posloženom romanu, koji se doista čita u jednom dahu, čak i u pasažima kada likovi zdvajaju o svome ljubavnom životu ili jedni drugima daju savjete kako osvojiti ili zadržati ženu svog života. Akcijske epizode i dijalozi često su obogaćeni humorom, posebno dobro pogođenim kada zadire u interkulturne odnose, ali naši će mali lopovi počesto zabrazditi i u prilično opore monologe o društvenim nepravdama i tranzicijskim devijacijama prema kojima su negdašnja propala društvena uređenja prava dječja igra. Ukratko, ovo je izvrstan roman za vrijeme odmora i relaksacije: kada ga uzmete u ruke, nađite skrovito mjesto gdje vas nitko neće smetati barem nekoliko sati, isključite mobitel, zauzmite udoban položaj, i krenite. Leš se pojavljuje već na drugoj stranici

Glas Istre, Davor Šišović